lördag 12 mars 2011

Olivolja!

Sist jag var hos frissan så gav hon mig ett tips på vad man kunde göra om man har väldigt torrt hår. Hon sa att jag skulle ta vanlig olivolja och ha i håret. Jag har googlat lite på det och delar med mig lite av vad jag hittat!

Ställ ner en flaska olivolja i varmt vatten så att oljan blir lättare att massera in. Massera in oljan i håret och linda en handduk runt håret och sitt en timme.  Oljan kan sedan tvättas bort med några noggranna schamponeringar. Massera håret ordentligt med en handduk. Eftersom håret fortfarande kan vara lite oljigt är det bra att göra detta när man inte ska göra något särskilt. Efter några timmar eller på morgonen så ska det sista av oljan sugits upp.

Man kan också tillsätta lite olivolja till ditt vanliga balsam om man inte vill göra en hel inpackning.
Olivolja och strösocker blir också en utmärkt bodyscrub. Man kan också göra sin egen handkräm;
2tsk olivolja
1tsk florsocker

Ett annat tips för torr hårbotten; Koka upp vatten och ha i kamomillte (starkt) Tvätta håret med lösningen, kan också göras på morgonen efter en oljeinpackningen kvällen innan. Det behöver inte tvättas ur utan torka bara med en handduk. Kamomill lugnar en irriterad hårbotten det ger även lyster till ljust hår.




Recept på en hårinpackning med frukt; 1/2 avokado
                                                             1/2 banan
                                                             1 msk olivolja

                                             Massera in ordentligt och låt verka i 30 minuter innan du tvättar ut det.   Många använder en ekologisk olivolja för att den ska vara så ren som möjligt eller Änglamarks för att den doftar gott. Man kan också använda olivolja för att undvika svamp om man har torra slemhinnor.

Ja, det verkar finnas hur mycket tips som helst. Jag har inte provat själv men enligt alla som har ska det vara det bästa. Återkommer efter jag provat, värt att prova. Ha en bra lördag alla! Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar