måndag 9 maj 2011

Heta linjen!

Satt på gården och pratade med syrran och systerdotter. Hade funderingar på det här med vad man gjorde innan f-b? Jag kommer ihåg att jag satt på kvällarna och kommunicerade hej vilt med folk jag inte kände . Så började jag tänka vad jag hade för typ av dator, hahaha. Det fanns ju inte ens internet!!! Tänkte då om jag hade någon mobil? Givetvis hade man inte mobiler då heller. Året var 1984 tror jag. Jag var inne på en telefonlinje som hette "Heta linjen" :)



Jag kallade mig själv för "Kessler" för att man skulle ju vara lite anonym, men det fanns dom som var ännu mera anonyma, som höll sig i periferin, dom kallades "ubåtar". Ubåtar var irriterande eftersom dom bara lyssnade och nästan aldrig sa någonting.

Min dotter var då ca 2 år och jag satt mycket ensam på kvällarna, detta var det enda roliga och sällskap jag hade när hon sov för natten . Det var spännande också :) Ibland bestämde man träff på fristadstorget med några för att se personerna man pratat med. Blev också ihop med en kille från Köping.

Det är var den "stora grejen" då om jag minns rätt.
Man kunde sitta i timmar , kommer inte ihåg vad det kostade men har för mig att telefon räkningen sköt i höjden. Jag hade en skarvsladd till min telefon som var jättelång, man gick runt lägenheten ett par varv och sen var man tvungen att dra ut jacket för att trassla ut all röra.

Ibland kunde man vara "ubåt" själv och höra andra prata om en själv. Folk listade på något konstigt sätt ut vem man var trots mitt påhittade namn. Ibland satt dom poäng på utseende och liknande och allt var nästan i koder.

Kommer inte ihåg när jag slutade med detta och vad som kom efter det. men det dröjde bra länge innan jag hittade ett annat forum.

Googlade lite på "Heta linjen". Det finns fortfarande men verkar endast vara någon slags porr sight idag. Det var det definitivt inte då...jag lovar :)) Kul när man tänker tillbaka. Nu sitter man och googlar och skriver som aldrig förr och som om man inte gjort annat. Det går framåt i en rasande fart :)

1 kommentar:

  1. Hahahaha! Det kommer jag ihåg!! Var oxå ofta inne på "Linjen", var skitkul!!
    Mindre kul var telefonräkningarna.... hahaha
    Min skarvsladd var 10 meter lång!!!
    Man var ju tvungen att kunna röra sig i lägenheten....hahaha

    Kul inlägg Sari!!
    "Heta Linjen" hade jag totalt glömt...

    Bamsekram Tina

    SvaraRadera