torsdag 13 januari 2011

Kattmynta!

Var nere på stan en stund efter jobbet! Köpte med mig mjölklinser med kattmynta till mina älsklingskatter. Vet att dom gillar det. Hur jag än försöker känna vad det är som är så speciellt med just mynta så känner jag ingen doft alls. Men katterna gör det, dom blir som förbytta och ålar och kromar sig.  Har googlat på just kattmynta för att få veta vad det innehåller. Det står att katter är narkomaner. Myntan innehåller en olja som hos vissa katter fungerar som marijuana gör på vissa människor.

Genom att inandas doften av kattmynta så får katten en "tiominuterstripp" i fullständig extas. Även reserverade katter kan hamna i upplösningstillstånd. Myntan orsakar inga bestående skador men katten kan bli tillvand om den utsätts för ofta. Kattmyntan fungerar som "uppåttjack" på utsidan men "inåttjack"på insidan, när dom äter det! Ca 50% av våra tamkatter reagerar positivt på dessa dofter.



I denna växt finns ett ämne som påminner om ett ämne i honkattens urin. Det märker jag på min hankatt som reagerar mycket starkare än min honkatt. Det är kattmyntans grå/gröna blad som avger en karakteristisk doft när de krossas. Växten är inte besläktad med varken mynta eller katt men har fått sitt namn för att katter gillar denna örtväxt. Den blir mellan 50-100 cm hög och har vita blommor med röda prickar. Intressant växt tycker jag för att för mig doftar den absolut ingenting :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar