måndag 10 januari 2011

Rökfri en vecka!

Jag kämpar på med rökningen! Tror att alla som vill klarar av det men man måste ha viljan! Jag HAR viljan och har mentalt tänkt och förberett mig i flera veckor på detta. Visst kommer det otroliga sug ibland men som faktiskt går över inom ca 60 sek.  Jag vet att jag klarar det, har slutat tidigare och höll upp i 14 år. Varför då börja igen, kan man undra? Ja det är nog det dummaste jag har gjort i mitt liv!

Jag kommer ihåg den dagen jag började! Jag var nyskild och ville förändra mitt liv. Jag var obstinat och ville inte att någon skulle tala om för mig vad jag fick göra el inte. Där hade jag makten att börja röka, vilket jag gjorde. Givetvis hur dumt som helst . Rökte ett tag för att sedan hålla upp i 3 år igen. Träffade min nuvarande sambo som rökte som en bortsbindare och jag trillade dit sakta men säkert.

Nu har jag rökt i 3 år och känner att den här gången får det vara bra för alltid. Blir irriterad när cigaretterna har makten och inte tvärtom. Jag har ändrat på det nu och gett mig själv makten att bestämma över mitt rökande. Nu får det vara nog tycker jag, för min del!

Drack ett par glas vin igår, kanske dumt med tanke på att ciggen inte var en del av njutningen,men det gick strålande bra. Bara en gång kom det riktiga suget. Jag blir lika förvånad varje gång att det går så snabbt över, väldigt snabbt faktiskt :) Tack för det!

Jag har tänkt spara 1000 kr i månaden nu och se min belöning i pengar. Hälsan kommer givetvis att bli bättre men till en början både mardrömmar och hosta. Men det går över det med så småningom! Är lite orolig över viktuppgång och man får vara lite försiktig med att inte äta istf att röka. Nikotinet ökar  ämnesomsättningen och påverkar kroppens vätskereglerande hormoner, man kan därför samla på sig mera vätska men det stabliliserar sig efter ett tag.

Hur som helst så är det värt det! Bort med skiten ur kroppen. Många vill nog men tror inte att dom klarar det. Testa, du blir förvånad hur sällan du tänker på att röka. Du slipper också ett stress moment i livet som att hitta "luckor" där du kan ta en cigg på jobbet tex.  Hemma ger du dig själv det som en belöning om du tex städar. Jag ska bara göra det och det SEN tar jag en cigg och fortsätter. Man måste bryta vanor, gör om sina morgonrutiner, läs inte tidningen vid fläkten för att röka ciggen. Ta en kopp kaffe på ett annat ställe hemma en var du brukar.

Ja, tipsen är säkert många :)) Jag har fått min sambo att sluta via telefon. Han jobbar i Norge och sa stolt till sina arbetskamrater att nu hade han minsann slutat. En morgon blev han bjuden på en cigarett men alla andra  var på och sa att han inte skulle!  Så han höll sig ifrån. Vi peppar varann och ska resa tillsammans nästa år.....det ser vi fram emot...om vi har styrkan att stå emot! Men vi kämpar på och hoppas det kommer att gå så bra som vi tänkt! Känner mig faktiskt redan piggare och nyttigare :)





Nog pratat om denna rökning, ville bara dela med mig av mina känslor och erfarenheter. Kramar :))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar