torsdag 6 januari 2011

Nyårslöfte!

Inga nyårslöften detta skifte! Bara för det så har jag rökt några dagar in på nya året. Men sen fick jag för mig att om jag struntar i att köpa cigg och testar hur lång tid jag klarar mig innan jag blir så röksugen att jag MÅSTE! Känner mig otroligt peppad på det att utmana mig själv och se vad som händer. Säger inte att jag slutat till någon utan bara att jag testar hur länge jag kan strunta i ciggen.

På något konstigt sätt så går  "det" mycket lättare än att säga att jag har slutat. Jag vill inte röka! Det tar tid, kostar pengar och tär på hälsan.  Jag har hållit upp tidigare, första gången i hela 14 år sen senaste gången i 3 år. Den här perioden har jag hunnit röka i över 3 år och känner att nu är det dags att skippa skiten igen.

Jag har aldrig kunnat röka inför äldre människor, vet inte varför men jag tycker det ser så illa ut. Ser det någonsin bra ut om man tänker efter :) Istf att räkna hur mycket pengar jag sparar så räknar jag hur många giftpinnar jag har besparat min kropp. Ca 20 pinnar om dagen och 140  i veckan. Om jag håller upp en månad så skulle jag haft 560 fimpar i askkoppen och ett antal giftämnen ikroppen.Usch, vilken sanning!

När röksuget väl sätter in så sitter den intensivt och påminner mig om något jag saknar. Men till min glädje så är det som bortblåst efter några minuter. Attans vad stolt man blir över sig själv för varje hinder man klarar. Vem är det som bestämmer? Ciggen eller jag! Jo, självklart jag, tack & lov!

Nu är det bara att ta en dag i taget och skulle jag inte lyckas så är det aldrig försent att sluta igen. Men det känns som att det är bra nu, vi måste skiljas som ovänner min bästa "vän" och jag!  Kan inte bli annat än bra!

Lycka till ni andra som också kämpar....visst klarar vi väl det här!  Rökfria kramar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar