fredag 18 februari 2011

Att trivas i sitt eget sällskap!

Jag är en sådan person :) Jag kan tillbringa  timmar tom dagar enbart med mig själv. Det är som en slags läkning för kroppen, att samla tankar och att kunna tänka utan att bli avbruten. Det blir som en inre frid för både kropp och själ. Jag tycker givetvis om sällskap och är ingen tråkmåns, tycker om att göra roliga saker och umgås med trevliga människor. men att ha ensamtid  mellan varven slår allt. Att jag har valt katter som husdjur är ingen tillfällighet, vi går ihop, kissarna och jag. Vi förstår varann med vårat egna språk :)

Jag blir lugn av att titta på dom när dom ligger där som värsta livsnjutarna och låter tiden bara gå. Dom ställer inga höga krav och det belönar jag dom genom att ge dom det bästa, mycket kärlek och omvårdnad och god mat. Vi kan dela på en grillad kyckling när helgen kommer eller så köper jag någon riktigt god delikatess kattmat som dom får äta själva. Så långt har det inte gått att jag delar deras mat med mig själv :)

En vän sa till mig för många år sedan "Sari, när ska du kunna bara slappna av och bara vara med dig själv" det behöver inte hända någonting hela tiden. Vi har ingen kontakt idag men jag skulle vilja tala om för honom att jag kan det nu, och det går jättebra!

Att kunna göra det betyder att man är trygg i sig själv (tror jag) så känns det ialf. Jag har inga småbarn längre och jag vet att mina barn har det bra och klarar sig fint, det gör att jag kan luta mig tillbaka och njuta av att inte varken stressa eller ha dåligt samvete. Det är min tur nu, hoppas alla kommer dit en dag. För känslan är faktiskt euforisk! Njut av livet och stäng av allt annat ibland, bra för kropp & hälsa kan jag tro :)  Hittade denna bild på nätet, som sagt, bilder säger mer än tusen ord) Kram och njut av er tid, det som får er att må bra !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar