lördag 19 februari 2011

Ögonfärg!

Intressant det här med ögonfärg! Jag tycker att ögonen är det vackraste på en människa och för mig är det "själens spegel". Det finns mängder av varianter på bruna, gröna, blå ögon.

Bruna ögon innehåller höga halter av Melanin och kan variera beroende vart personen kommer ifrån.

Blå ögon; ca 8% av jordens befolkning har denna ögonfärg. Det finns två varianter av blå ögon, den ena är blå och den andra grå.  Grå sägs vara en mörkare variant av blå trots att de innehåller mindre Melanin.








Gröna ögon: är en variant på bruna, precis som grå är en variant på blåa.  Endast 1-2% av världens befolkning har gröna ögon vilket gör det till den ovanligaste ögonfärgen.

Röda ögon, kan tillkomma vid svåra fall av albinism där ögat inte innehåller Melanin. Då färgar ist blodet i ögat iris.

Vilken färg tycker du är finast? :)

5 kommentarer:

  1. Visste inte att det var SÅ få som har gröna som jag. Vilken grej!

    SvaraRadera
  2. Var då stolt över din ovanliga färg :)

    SvaraRadera
  3. Alla är vackra på sitt sätt!

    SvaraRadera
  4. Absolut, alla är vackra på sitt sätt :)

    SvaraRadera
  5. O.O oj! jag har blåa (is blåa)men ibland får jag röda!

    SvaraRadera