måndag 29 november 2010

Kärlekens energi!

Läser just nu en bok som heter "Kärlekens energi" av Ingalill Roos. Kommer på mig själv att jag stannar upp under tiden jag läser. Det finns människor som stjäl energi från oss "vanliga",  sk energitjuvar. Tycker det är viktigt att läsa om sådant och prata om det för annars kan man få för sig att felet ligger hos sig själv.

Dom finns runt omkring oss och måste ha "oss" för att själva kunna existera och överleva. Den som tar energi  kallas tagare och den som ger energi är givare. Många människor befriar sitt dåliga måeende genom att föra över det på sin partner. Genom att lägga skulden för det svåra på någon annan, slipper de ifrån sitt eget ansvar och får en känsla av befrielse.

Energitjuvar finns i alla sammanhang och kan vara vem som helst ; en partner, ett syskon, en vän,  eller en kollega. Det är människor som du kanske möter dagligen och som bekräftar sig genom att nedvärdera andra och på så sätt drar energin från den drabbade.  Då  måste vi komma till insikt om att skulden inte är vår och försöka börja sätta gränser.

Energitjuvar kan också med sitt sätt visa sin aggresivitet med total tystnad. Det får den andra att känna skuld och blir kanske arg. Då svarar han el hon helt lugnt ; vad du bråkar, jag vill ju bara ha lugn o ro. Isådanna lägen har energitjuven lyckats få ur sig sitt dåliga måeende genom den andra personen, utan att tappa ansiktet. På detta sättet minskas den egna ångesten, samtidigt som tagaren känner sig oskyldig " Jag har inte gjort något, det är du som är orsaken".

Det som ger energi är att söka oss till människor som förstår, ett nödvändigt måste för att överleva. Att ta sig ur ett destruktivt förhållande är modigt och beundransvärt.  Tack för ordet, kramar till er som läser .

 ( Har tagit bra fakta ur boken samtidigt som jag pratar av egen erfarenhet)

2 kommentarer:

  1. Hej gumman!
    Så var det min x-kille! Jag var såå förälskad och fick kärlek tillbaka, men mådde hela tiden dåligt. Kunde inte förklara varför.Jag bestämde mig för att göra slut. Bara efter att ha fattat detta beslut mådde jag bättre. Det var inte lätt, men det var nödvändigt. Vi är fortfarande vänner och jag mår sen den dagen bra igen. Min jobbarkompis sa redan då att x-et var en Energitjuv. Jag hade aldrig hört talas om nåt sånt och tyckte hon var lite "knäpp". Men gud vad rätt hon hade!!!
    Det lärde mig att inte fördöma sånt man inte känner till... :0)
    Kram Tina

    SvaraRadera
  2. Hej Tina! Ja i förälskelsens stund ser man inte ett och annat. Folk runt omkring ser med klarare ögon Men när man inser och är medveten men fortfarande är kvar i förhållandet så blir man till sist så uttömd på energi och tappar liksom orken. Man är för svag att bryta mönstret. När man försöker ta tag i saken så säger den andra att den inte kan leva och existera utan en annan. Den personen mår alltså bra på ens egen bekostnad. Energitjuvar dras till mig har jag märkt, det gör att jag har svårt för nära relationer, vänner och förhållande. Tyvärr! Svårt att lita på folk. Kram & tack för ditt svar :)

    SvaraRadera