tisdag 14 december 2010

Alla har väl hört att man kan mista livet i en tvättstuga!



Kom på en sak som hände mig för många år sedan. Jag hade bott i min lägenhet ca 1,5 år. Alla känner väl till tvättstuge historier i ett hyreshus? Jag hade ialf bestämt mig för att tvätta den dagen men glömt att boka tid i tvättstugan. Det brukade alltid finnas någon tid ledig under dagen så jag kände mig ganska lugn. Väl nere i tvättstugan så till min förvåning så var det knökfullt HELA dagen. Suck! Hur skulle jag nu göra?

Var nere vid ett flertal tillfällen under dagen för att se om någon kanske hade avbokat. När nästan hela dagen hade gått så hade jag inte sett en själ i källaren och endast en tvätttid kvar. Jag väntade ca 2 timmar om någon skulle komma men nej! DÅ slängde jag in min tvätt och tänkte passa på att få lite tvätt rent. Efter ca en halvtimme plingade det på dörren och där stod "gnällkärringen" i huset och läste lusen av mig.

Jag sa till henne hur det var men hon tyckte minsann att var det hennes tvätttid så var det. Hon hade tvättat i (dom har egen firma) deras egen lokal och skulle bara tumla en maskin tvätt.  Vill tilllägga att hennes man säger knappt någonting och är lugn som en filbunke. Hon skrek åt honom att han skulle göra något!!! Det var DÅ det hände......han tog tag i min tröja och skrek åt mig att jag skulle ge fan i deras och andras tvätttider. Han höll i tröjan med ett fast grepp runt halsen. Fan, jag blev ju skiträdd....och lyckades ta mig loss och springa upp till min lägenhet. Man har ju läst om både mord och mordförsök vad det gäller tvättstugan.

Med andan i halsen fick jag min dåvarande respektive att föja med upp till deras lägenhet, dom hade ju snott nyckeln och min tvätt var kvar. Killen jag var ihop med var kroppsbyggare och kärringen vågade inte öppna när hon såg honom i sitt kiköga. Hon var tvungen att till sist öppna för jag ropade i brevlådan att jag visste att dom var hemma. Historien löste sig så småningom och vi tog i handen och pratade ut om saken. Det har hängt en skylt i tvättstugan ett flertal tillfällen som säger att man får ta tvätttiden efter en timme. Hyresvärden säger att kärringen sliter ner dom varje gång dom sätts upp.

Tiden gick och jag fick nya grannar brevid mig. Dom hade redan hunnit fått sig en skopa av tanten. Dom berättade att hon hade frågat om dom visste vem som bestämde på den här gården? Dom svarade nej och hon sa att det var minsann JAG som bestämde och mig skulle dom akta sig för! Hahahaha, tyckte det var riktigt sjukt kul men låter henne tro det. Har ju klarat mig bra sen dess, haha

Tiden gick ytterligare och kärringen blev plötsligt den "snälla tanten"! Hon ringer på och kommer med hemmagjord hallonsaft, blåbär, blommor mm mm. Jag låter henne hålla på, det känns bättre så här. Nu är stämningen riktigt behaglig. Hon bad också om ursäkt och sa att Sven ( som mannen heter) kan bli sådär arg ibland och då bli även hon rädd! Nuförtiden håller han upp dörren för mig och pratar med sin lena röst och kostar på sig ett leende. I dom lugnaste vatten, är det inte så man säger, haha

Passa er i tvättstugan gott folk och fly om det verkar vara spänning i luften. Som sagt: man kan ju mista livet bara genom att gå och tvätta....och det verkar ju onödigt :)) Var vän med grannen så är det nog lugnt, kram :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar