onsdag 10 augusti 2011

Bra sångröst av mögel!

Jag och min tvillingbror var hos mormor på somrarna när vi var små, i Malmköping. Hon och hennes man bodde i ett stort hus med en massa hemliga gångar som man kunde bygga koja i. Sängen vi sov i var en gammal stor eksäng som hade en himla massa madrasser där tvestjärtarna gömde sig, historierna var många men bla att dom kröp in i öronen.

 Kommer ihåg att jag hade väldigt svårt att sova. Lysena från bilarna som körde på landsvägen bildade skräckbilder på väggarna i rummet, och det var då vi passade på att skrämma upp varann. Det gjorde vi till den grad att en av oss började gråta.

På dagtid var vi mycket nere vid Hosjön där vi badade, aldrig under uppsikt av vuxen. På den tiden så hade man fullt upp med annat och barnen fick klara sig bäst det gick! Konstigt att det inte hände något allvarligt. Fiskarna i vattnet kunde man lyfta upp med sina bara händer, dom blev riktigt tama av allt matande.

Mormor stod i huset och lagade mat medans mannen arbetade på tomten. Jag tyckte aldrig om honom, som barn känner man sånt. Han var en stor arbetarkarl med händer stora som dasslock och han spelade piano.

Mormor hade en stor bred brödlåda i köket som man kunde dra ut under arbetsbänken. Där förvarades allt bröd, nytt som gammalt. Längst in i lådan kunde man hitta mögligt bröd som jag och brorsan inte ville äta. Då sa mormor - Man får bra sångröst av mögligt bröd! Vi var ju då tvungna att prova, kommer ihåg det så väl att vi pinade i oss brödet , sprang upp i kojan och sjöng för varandra. Kommer inte ihåg om vi kände oss lurade men mormor dementerade aldrig.

Tror förr att många trodde mögel var en slags penicillin som hjälpte mot sjukdomar! Idag när jag googlar på detta så visar det sig att det faktiskt är riktigt farligt! Jag vet ju att mormor ville vårat bästa förstås men huuu......!!!!! Ja, ja, jag har ju fortfarande hälsan.....än så länge :)    Ps! Sångrösten är fortfarande lika kass nu som innan)


2 kommentarer:

  1. OBS!
    Bilden visar inte brödet från 60-talet! (fast man kunde tro det.)

    Och på tal om eksängen, så hade man ju hört att hans första fru hade dött i den. Så att somna där som barn var ju inte så lätt!

    SvaraRadera
  2. Ja, brödet är ju inte direkt från den brödlådan, hahaha. Hade glömt att frun hade dött där, huuu! Vill jag veta det? :)

    SvaraRadera