tisdag 9 augusti 2011

Presenter från naturen!

Vet inte hur många djur jag har tagit ut från min lägenhet genom dom senaste åren! Detta är ju väldigt sorgligt att se.  Nu var det då dags inatt igen. En av katterna "trummade" sig för bröstet och gav ut ett "lejonvrål" av stolhet.
Denna lilla fågel fick jag in i sovrummet imorse!
Dom ger sig inte heller innan dom fått beröm av mig! Jag brukar slänga ut mindre djur ut i rabatten, dom förenas väl med jorden så småningom. När katterna släpar in sorkar på 20 cm då gråter jag. Vet inte hur jag ska få den i en påse för att jag tycker att det är så otäckt.

Svansen är hård och tjock som en stel kopparorm och tänderna är stora som bäverns (känns så)! Hade en fästing i min säng för några nätter sedan, vet inte vad som är värst eftersom jag tycker att det är lika hemskt. Nja, fästingen måste ju vara lindrigare på något sätt!

Men sorkarna är stora och oftast blöta eftersom jag tror att katterna fångar dom nere vid ån! En dag fick jag in en fiskmås, hur katten fått in den är en gåta eftersom jag bor en halvvåning upp? Det måste varit en riktig kamp för det var det när jag skulle få ut den. Näbben var inte att leka med, grät då också av rädsla.

Gråtrut! (Fotograf okänd)

Duva har jag haft inne, men den var fjäderlös stackaren när den väl flög ut. Såg ut som en dunkudde hade exploderat i hallen när jag kom hem från jobbet!

Blev väckt av en av katterna en morgon, det låg en sprattlande fisk på hallgolvet direkt upplockad från Eskilstunaån, hmm.....vad gör man med en sån? Jag var tvungen att bryta nacken av den, hade inte hjärta att slänga den levande någonstans.

Men det största djuret som blivit hemsläpat är en And, den var inte liten vill jag säga! Jag var på jobbet men fick det berättat när jag kom hem. Katten Wilma hade fångat  den nere vid ån och därefter släpat den hem över vägen. Folk hade stannat upp och undrat vad det var. Väl framme vid grinden där jag bor så var anden för tjock och katten fick inte igenom den genom grindhålet. Grannarna engagerade sig i att försöka fria anden och lyckades släppa ner den tillbaka till ån, till katten Wilmas besvikelse.

Fotograf okänd!
Skulle önska att inte få hem flera djur men vet att så blir inte fallet! Får ta dagen som den kommer :)

2 kommentarer:

  1. Wilma, the Killermashine!!
    Tack o lov har jag innekatter!:)
    Skulle inte palla med det du upplever!
    Bläää

    Kram Tina

    SvaraRadera
  2. Haha, ja man vänjer sig aldrig, kram

    SvaraRadera